0
()

Καλημέρα μικροί Ρομποτέχνες!

Στο σημερινό άρθρο θα ανακαλύψουμε έναν μαγικό κόσμο… τον κόσμο των συναισθημάτων!

Σίγουροι όλοι σε διάφορες στιγμές της ζωής μας έχουμε νιώσει: χαρά, λύπη, φόβο, θυμό και ντροπή. Φυσικά υπήρχαν συγκεκριμένοι λόγοι που μας προκάλεσαν αυτά τα συναισθήματα, τα οποία είναι απολύτως φυσιολογικά και σεβαστά. Οι λόγοι αυτοί ήταν διαφορετικοί για τον καθέναν από εμάς, όπως ήταν διαφορετικός και ο τρόπος που εκδηλώσαμε αυτά τα συναισθήματα.

Φανταστείτε τώρα να συμβαίνει κάτι σε ένα άλλο πρόσωπο από το στενό μας περιβάλλον και το συγκεκριμένο άτομο να έχει την ανάγκη είτε να μοιραστεί μαζί μας αυτό που νιώθει, είτε να το στηρίξουμε σε κάτι που το προβληματίζει. Τότε είναι που καλούμαστε να υπερβούμε τον εαυτό μας και να μπούμε στη θέση του άλλου. Να δείξουμε δηλαδή ενσυναίσθηση.



Τι είναι η ενσυναίσθηση;

Η ενσυναίσθηση είναι η ικανότητα του ατόμου να «μπαίνει» (υποθετικά, με τη σκέψη του) στη θέση του άλλου και να μπορεί να καταλάβει τις σκέψεις και τα συναισθήματά του. Έτσι μπορεί να κατανοήσει τις ανάγκες που έχει το συγκεκριμένο άτομο τη δεδομένη στιγμή.

Ο όρος ενσυναίθηση (στα αγγλικά μεταφράζεται ως empathy) αποτελείται από τις λέξεις: εν, συν και αίσθηση. Δηλώνουν πως αισθανόμαστε πέρα από τα όρια του εαυτού μας. Νιώθουμε δηλαδή μαζί με τους άλλους.

.jpg

  • Σκεφτείτε κάτι που συνέβη σε ένα γνωστό σας πρόσωπο.
  • Αναγνωρίσατε τα συναισθήματά του εκείνη τη στιγμή;
  • Πως πιστεύετε πως ένιωθε;
  • Ποιες ήταν οι αντιδράσεις του;
  • Τι κάνατε για να το βοηθήσετε;


Ποια είναι η “μαγική” λύση για να βοηθήσουμε τον άλλον;

Μπορεί να πιστεύουμε ότι οι λέξεις που θα χρησιμοποιήσουμε εκείνη τη στιγμή θα βοηθήσουν τον άλλον, ωστόσο δεν αρκεί αυτό. Δεν πρόκειται για το ποια λόγια πρέπει να χρησιμοποιήσουμε. Αυτό που ανακουφίζει τον άλλο είναι να τον ακούσουμε προσεκτικά δίχως να τον διακόπτουμε, να δείξουμε ενδιαφέρον για το πρόβλημά του και να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε πως νιώθει εκείνη τη στιγμή. Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε τον κατάλληλο χώρο στον άλλον να ξεδιπλώσει τον εσωτερικό του κόσμο και να συνδεθεί μαζί μας ουσιαστικά.

2

Πως μπορούμε όμως να καταλάβουμε τα συναισθήματα ενός άλλου ανθρώπου;

Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι διαφορετική για τον καθέναν μας. Παρόλ’ αυτά υπάρχουν κάποιες τεχνικές που μπορούν να μας βοηθήσουν.

Να τον ακούμε προσεκτικά, δίχως να αποσπάται η προσοχή μας από τις δικές μας σκέψεις. Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουμε την τάση να διακόπτουμε τους άλλους για να πούμε τις δικές μας ιστορίες και απόψεις. Το να ακούμε είναι δύσκολο. Αυτό είναι όμως που χρειάζεται!

Να παρατηρούμε τις κινήσεις και τις εκφράσεις του προσώπου του.

Να προσπαθήσουμε να σκεφτούμε παλαιότερες καταστάσεις στη ζωή μας που μας έκαναν να νιώσουμε με παρόμοιο τρόπο και πως τις διαχειριστήκαμε.

Να σκεφτούμε πως θα νιώθαμε αν το ίδιο γεγονός συνέβαινε σε εμάς και τι θα μας βοηθούσε εκείνη τη στιγμή.

Να μην κρίνουμε το άλλο άτομο, αλλά να το ενθαρρύνουμε και να το στηρίζουμε να εκφράσει τις σκέψεις και τα συναισθήματά του.

3



Γιατί είναι σημαντική η καλλιέργεια της ενσυναίσθησης στα παιδιά;

Η συναισθηματική αγωγή παίζει μεγάλο ρόλο στην συνολική υγεία των παιδιών. Όποια και αν είναι η ηλικία τους, από βρέφη έως έφηβοι, τα παιδιά πρέπει να γνωρίζουν τα συναισθήματά τους, να μπορούν να τα εκφράζουν και να είναι σε θέση να καταλαβαίνουν το άλλο άτομο και τις ανάγκες του. Έτσι κερδίζουν σημαντικές κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες που καθορίζουν την μετέπειτα πορεία τους. 

Να θυμάστε κάτι σημαντικό!

Αυτές οι δεξιότητες μαθαίνονται από τώρα, αλλά κρατάνε για μια ζωή!

και παιδιά



Και τώρα ήρθε η ώρα για… παιχνίδι!

Με τις ακόλουθες απλές και διασκεδαστικές δραστηριότητες θα έρθουμε σε επαφή με τον κόσμο των συναισθημάτων, τόσο τον δικό μας, όσο και των άλλων.

1η δραστηριότητα: Συναισθήματα και θέατρο

Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα θα μιμηθείτε έναν γνωστό σας πρόσωπο (από την οικογένεια, το σχολείο ή τους φίλους μας)  ή έναν φανταστικό αγαπημένο σας ήρωα.

  • Θα σκεφτείτε πως θα ένιωθε σε συγκεκριμένες καταστάσεις της ζωής του και θα δείξετε πως θα αντιδρούσε σε αυτές με τις εκφράσεις του προσώπου μας και τις κινήσεις του σώματος.
  • Ο γονέας θα προσπαθήσει να μαντέψει και να ονομάσει το κάθε συναίσθημα που δείχνετε εκείνη τη στιγμή.
  • Σε περίπτωση που γνωρίζει το πρόσωπο που μιμούμαστε, θα προσπαθήσει να μαντέψει ποιο πρόσωπο επιλέξατε
  • Στη συνέχεια αλλάζετε ρόλους!

.jpg



2η δραστηριότητα: Οι περιπέτειες του Έκτορα

Στο συγκεκριμένο παιχνίδι θα ασχοληθούμε με ένα παραμύθι.

Ο ήρωας της ιστορίας είναι ο Έκτορας που έρχεται αντιμέτωπος με διάφορες καταστάσεις.

Το παραμύθι το έχουμε χωρίσει σε μέρη. Το κάθε μέρος αντιστοιχεί και σε μία περιπέτεια.

Θα χρειαστεί να εκτυπώσετε το υλικό, κάνοντας κλικ εδώ.

Οδηγίες για το υλικό προς εκτύπωση:

  1. Το υλικό αποτελείται από κάρτες. Η κάθε κάρτα αντιστοιχεί και σε μία περιπέτεια του Έκτορα και είναι διατεταγμένες με τη σειρά που συμβαίνουν τα γεγονότα.
  2. Κόψτε τις κάρτες περιμετρικά
  3. Τοποθετήστε τις κάρτες με τη σειρά, τη μία δίπλα στην άλλη.
  4. Ξεκινάτε να διαβάζετε την πρώτη κάρτα.
  5. Μόλις διαβάσετε τη κάρτα, κάνετε μία παύση και προσπαθείτε να μαντέψετε πως μπορεί να ένιωσε ο ήρωας όταν του συνέβη το γεγονός που μόλις διαβάσατε.
  6. Στη συνέχεια κάνετε το ίδιο και με τις υπόλοιπες κάρτες.

Παραλλαγή:

Μπορείτε να εκφράσετε με λόγια, κινήσεις και τις εκφράσεις του προσώπου σας τα συναισθήματα του ήρωα τη δεδομένη στιγμή.



3η δραστηριότητα: “Μπαίνουμε στα παπούτσια” των ανθρώπων με ειδικές ανάγκες.

Στη συγκεκριμένη δραστηριότητα θα φορέσουμε τα παπούτσια των ατόμων με ειδικές ανάγκες και θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε τους ανθρώπους που αντιμετωπίζουν προβλήματα όρασης, ακοής, ομιλίας, καθώς και τους ανθρώπους που έχουν έλλειψη άκρων.

.jpg

Ακολουθούν οι εξής προτάσεις:

1. Καλύπτετε τα μάτια σας με ένα μαντήλι και ο γονέας μέσα από λεκτικές οδηγίες σας οδηγεί από το ένα δωμάτιο του σπιτιού στο άλλο. Έπειτα αλλάζετε ρόλους.

Προσοχή: Θα πρέπει να δώσετε τις κατάλληλες οδηγίες, ώστε να μην χτυπήσει οπουδήποτε στο σπίτι αυτός που έχει κλειστά τα μάτια.

Με αυτό τον τρόπο μπαίνετε στη θέση των ατόμων που αντιμετωπίζουν προβλήματα όρασης.

2. Παίξτε παντομίμα και προσπαθήστε να πείτε κάτι στον γονέα μέσα από τις κινήσεις του σώματος και τις εκφράσεις του προσώπου σας. Ο γονέας θα προσπαθήσει να μαντέψει αυτό που του περιγράφετε. Έπειτα αλλάζετε ρόλους. 

Με αυτό τον τρόπο μπαίνετε στη θέση των ατόμων που αντιμετωπίζουν προβλήματα ακοής και ομιλίας.

3. Προσπαθήστε να ζωγραφίσετε κάτι, έχοντας τον μαρκαδόρο στο στόμα σας (αφού τον απολυμάνετε πρώτα).

Με αυτό τον τρόπο μπαίνετε στη θέση των ατόμων που έχουν έλλειψη άκρων.

Αφού ολοκληρώσετε όλες τις δοκιμασίες, συζητήστε με το γονέα:

  • Πως νιώσατε σε κάθε δοκιμασία.
  • Ποιο ήταν το δυσκολότερο για εσάς και γιατί.

.jpg

γλώσσα



4η δραστηριότητα: Η αφίσα της ενσυναίσθησης

Πολλές φορές δεν ξέρουμε τι να πούμε για να εκφράσουμε την ενσυναίσθησή μας προς το άλλο άτομο. Οι παρακάτω προτάσεις μπορούν να μας βοηθήσουν και χρησιμοποιώντας τες μπορούμε να δημιουργήσουμε την αφίσα της ενσυναίσθησης!

  • Βλέπω τι εννοείς.
  • Σε καταλαβαίνω.
  • Μπορώ να σε βοηθήσω σε αυτό.
  • Σε ευχαριστώ που μου ανοίχτηκες σε ένα τόσο δύσκολο θέμα για σένα.
  • Να ξέρεις ότι δεν είσαι μόνος.
  • Δεν ξέρω τι να πω, αλλά χαίρομαι που μου το είπες.

4

 

Η ενσυναίσθηση είναι στην ουσία μία μεγάλη «αγκαλιά» που προσφέρεις στον άλλον, τις στιγμές που σε έχει ανάγκη. Αυτό που χρειάζεται είναι να δείχνουμε σεβασμό, ενδιαφέρον και να στηρίζουμε με αγάπη. Θα χαρούμε πολύ να μας εκφράσετε τις δικές σας εντυπώσεις.

 



Καλή σας διασκέδαση από τους εκπαιδευτικούς της Ρομποτεχνίας!




Πηγές:

 

Πόσο χρήσιμο ήταν αυτό το άρθρο;

Βαθμολόγησε το!

Μέση βαθμολογία / 5. Το βαθμολόγησαν:

Χωρίς Βαθμολογία! Γίνε ο πρώτος που θα το βαθμολογήσει.