Ας παίξουμε με τους ήχους!
Σήμερα, οι εκπαιδευτικοί της Ρομποτεχνίας προτείνουν δύο βιωματικές δραστηριότητες βασισμένες στις αρχές του συστήματος Orff.
Ο Carl Orff (1895-1982) προσέγγισε τη διδασκαλία και τη μάθηση της μουσικής με βάση την αδιαχώριστη σχέση μεταξύ του τρίπτυχου ρυθμός, κίνηση και λόγος.
Οι προτεινόμενες δραστηριότητες είναι οι εξής:
Δραστηριότητα 1η: “Οι ήχοι του παραμυθιού”
- Αρχικά, διαλέγουμε με το παιδί το αγαπημένο του βιβλίο, ενημερώνοντάς το πως αυτή τη φορά θα διαβάσουμε την ιστορία με έναν διαφορετικό τρόπο.
- Πριν ξεκινήσουμε την ανάγνωση, ζητάμε από το παιδί, ακούγοντας την αφήγηση, να φανταστεί τους ήχους της ιστορίας και να προσπαθήσει να τους αναπαραστήσει με όποιον τρόπο επιθυμεί. Για παράδειγμα, εάν στο παραμύθι αναφέρεται η λέξη “βροχή”, ψάχνουμε τρόπους να παράγουμε τον ήχο της βροχής.
- Ως “μουσικά όργανα” χρησιμοποιούμε αντικείμενα καθημερινής χρήσης που βρίσκουμε στο σπίτι (ποτήρια, πιάτα, κλειδιά, μολύβια, μαρκαδόρους, χαρτί κλπ.) ή ακόμη και το ίδιο μας το σώμα.
- Τέλος, αφού το παιδί δημιουργήσει ορισμένους ήχους και εξοικειωθεί με αυτούς, ξαναδιαβάζουμε την ιστορία, αυτή τη φορά όμως με τη συνοδεία των αγαπημένων μας ήχων.
- Αφήνουμε τη φαντασία μας και την εφευρετικότητά μας να δράσουν!
Δραστηριότητα 2η: “Ζωγραφίζοντας τον ήχο”
- Αρχικά, το παιδί κλείνει τα μάτια κι εμείς παράγουμε ήχους με αντικείμενα του χώρου. Εναλλακτικά, βάζουμε μουσική της αρεσκείας μας.
- Ζητάμε από το παιδί να “δει” τα χρώματα και τα σχήματα των ήχων χρησιμοποιώντας τη φαντασία του.
- Στη συνέχεια, προτρέπουμε το παιδί να κινηθεί στον χώρο και να “ζωγραφίσει” τους ήχους με τα φανταστικά του πινέλα και χρώματα.
- Κατά τη διάρκεια της κίνησης στον χώρο μπορούμε να έχουμε είτε ανοιχτά είτε κλειστά μάτια, ανάλογα με το πώς νιώθει άνετα το παιδί.
- Τέλος, σε ένα χαρτί του μέτρου ή σε ένα χαρτί A4 ζωγραφίζουμε με ό,τι επιθυμούμε (μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, κηρομπογιές κλπ.) αυτό που φανταστήκαμε και νιώσαμε κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.
Η φιλοσοφία του Orff συνοψίζεται στην κινέζικη παροιμία:
“Πες το μου, το ξεχνώ… Δειξ’ το μου, το θυμάμαι… Βάλε με να το κάνω, το κατανοώ.”
Μέσα από τη βιωματική εμπειρία, η μάθηση γίνεται κτήμα μας.
Καλή διασκέδαση!
Πηγή: Δογάνη, Κ. (2012). Μουσική στην Προσχολική Αγωγή. Αλληλεπίδραση παιδιού-παιδαγωγού. Θεσσαλονίκη: Gutenberg.