Καλημέρα από τους εκπαιδευτικούς της Ρομποτεχνίας!
Δεν τον ακούς, δεν τον βλέπεις, δεν τον αγγίζεις, όμως μπορείς να τον μετρήσεις. Τι είναι; Μα, ασφαλώς, ο Χρόνος! Οι εποχές γύρω μας αλλάζουν, η φύση, οι άνθρωποι, τα ζώα, ο αέρας όλα αλλάζουν και λέμε ότι ο χρόνος περνάει. Τι θα κάναμε αν ο χρόνος δεν περνούσε; Παρά το ότι κάτι τέτοιο θα μας άρεσε, δεν μπορούμε ούτε να γυρίσουμε πίσω, ούτε να ξετυλίξουμε προς τα εμπρός την ταινία της ζωής μας. Υπάρχει μέσα μας μια ισχυρή αίσθηση ότι ο χρόνος κυλάει προς τα εμπρός με ένα σταθερό ρυθμό. Τι είναι όμως ο χρόνος; Από πότε υπάρχει; Πως τον μετράμε; Πως τον μετρούσαν παλιά; Αυτά, και άλλα πολλά τα ερωτήματα σχετικά με την έννοια του χρόνου.
Η έννοια του χρόνου, αν και φαίνεται απλή, δεν είναι δυνατόν να οριστεί. Σε εμάς γίνεται αντιληπτή μέσω της διαδοχής των γεγονότων. Κάθε πράξη, για όση ώρα συμβαίνει, αποτελεί το τώρα που διακρίνεται από το προηγούμενο και το επόμενο. Έτσι διαφοροποιείται ο παρελθών, ο παρών και ο μέλλων χρόνος.
Οι καθημερινές εμπειρίες αποδεικνύουν πως ο χρόνος “κυλάει” με τον ίδιο πάντα ρυθμό και προς μία μόνο κατεύθυνση – από το παρόν προς το μέλλον. Η κίνηση γενικότερα ούτε μπορεί να διακοπεί αλλά και ούτε να αντιστραφεί στην έννοια του χρόνου. Από την πλευρά της αντικειμενικής πραγματικότητας χρόνος εννοείται “η ακαθόριστη κίνηση της ύπαρξης των γεγονότων στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, θεωρούμενη ως σύνολο“.
Γενικά, χρόνος χαρακτηρίζεται η ακριβής μέτρηση μιας διαδικασίας από το παρελθόν στο μέλλον.
Η μέτρηση του χρόνου είναι σχετική με την περιστροφή της Γης γύρω από τον εαυτό της (μερόνυχτο) και την περιστροφή της γύρω από τον Ήλιο (έτος). Για πρακτικούς λόγους έχουμε χωρίσει την ημέρα σε 24 ίσα κομμάτια (ώρες) και υπολογίζουμε τη διάρκεια των δραστηριοτήτων μας με τις ώρες, τις υποδιαιρέσεις και τα πολλαπλάσιά τους.
Μονάδα μέτρησης του χρόνου είναι τα δευτερόλεπτα, τα λεπτά, οι ώρες, η εβδομάδα, ο μήνας, το έτος και ο αιώνας και μας βοηθούν να τον μετρήσουμε ειδικά όργανα τα χρονόμετρα π.χ. το ρολόι.
Δηλαδή, τα μικρά χρονικά διαστήματα τα μετρούμε με την ώρα και της υποδιαιρέσεις της. 1 ώρα= 60 λεπτά (λ.), 1 λεπτό = 60 δευτερόλεπτα (δ.). Τα μεγάλα χρονικά διαστήματα τα μετράμε με την ημέρα (24 ώρες) και τα πολλαπλάσιά της: εβδομάδα (7 ημέρες), μήνας (30 ημέρες), έτος (12 μήνες). Για πολύ μεγάλες χρονικές περιόδους χρησιμοποιούμε τον αιώνα (100 έτη) ή τη χιλιετία (1.000 έτη).
Το Γκρίνουιτς (Greenwich) είναι μια περιοχή του Λονδίνου, σε σχέση με την οποία έχει ρυθμιστεί η ώρα όλου του πλανήτη. Οι χώρες που βρίσκονται στα ανατολικά του Γκρίνουιτς είναι “μπροστά” στην ώρα, π.χ. η Αθήνα βρίσκεται στη ζώνη «ώρα Γκρίνουιτς + 2» (GMT +2) ενώ οι χώρες που είναι δυτικά του Γκρίνουιτς είναι “πίσω” στην ώρα, π.χ. η Νέα Υόρκη βρίσκεται στη ζώνη «ώρα Γκρίνουιτς – 5» (GMT -5).
Ο χρόνος δεν είναι ο ίδιος την κάθε στιγμή στους διάφορους τόπους της Γης. Η διαφορά του εξαρτάται από τη διαφορά του γεωγραφικού μήκους των τόπων.Σε όλη την έκταση του κάθε κράτους, ιδιαίτερα όταν αυτή είναι υπέρμετρα μεγάλη, λαμβάνεται επίσημα ως επίσημος χρόνος ο χρόνος της πρωτεύουσάς του και σύμφωνα με αυτή ρυθμίζονται τα ρολόγια των δημοσίων κτιρίων σε όλη τη χώρα.
Πατώντας στον σύνδεσμο που ακολουθεί, μπορείς να δεις τη διαφορά ώρας ανάμεσα στις χώρες του κόσμου και να γίνει περισσότερο κατανοητή η ζώνη Γκρήνουιτς: υπολόγισε τη διαφορά ώρας.
Ώρα για κατασκευή !!!
Με αφορμή το σημερινό μας θέμα πάμε να κατασκευάσουμε ένα ρολόι ώστε να μάθουν την ώρα όσοι από τους μικρούς μας ρομποτέχνες δεν την έχουν μάθει ακόμη!
Το ρολόι που θα κατασκευάσουμε είναι φτιαγμένο από δύο χάρτινα πιάτα και το έξυπνο είναι ότι στο επάνω πιάτο είναι γραμμένες οι ώρες και στο κάτω τα λεπτά.
Θα χρειαστείτε:
- Δύο χάρτινα πιάτα
- Ένα μαρκαδόρο
- Ένα διπλόκαρφο
- 2 μικρά χαρτονάκια
Πως θα το φτιάξετε:
- Θα χωρίσετε το επάνω πιάτο στα 4. Με ένα χάρακα και μαρκαδόρο, τραβήξτε δύο κάθετες γραμμές σαν σταυρό. Στις άκρες του σταυρού θα γράψετε τους αριθμούς 12, 3, 6 και 9.
- Μετά γράφετε : «ακριβώς» κάτω από το 12, «και τέταρτο» δίπλα στο 3, «και μισή» πάνω από το 6 και «παρά τέταρτο» δίπλα στο 9. Σε κάθε μία από τις γωνίες του σταυρού γράφετε «15 λεπτά» ή «ένα τέταρτο».
- Μετά σε ίσες αποστάσεις γράφουμε τους αριθμούς που λείπουν έτσι ώστε να έχουμε γράψει όλους τους αριθμούς από το 1 έως το 12 όπως σε ένα ρολόι.
- Το επόμενο βήμα είναι να κόψουμε προσεκτικά με ένα ψαλιδάκι το πιάτο ανάμεσα σε κάθε αριθμό. Καλό είναι να κόψετε λίγο λοξά το κάθε κομμάτι (σαν τριγωνάκι με τη στενή πλευρά προς τα έξω) ώστε όταν θα τελειώσει το ρολόι και το ισιώσουμε να μην καλύπτει η μία άκρη την άλλη.
- Μετά πάρτε το δεύτερο πιάτο και ισιώστε το λίγο. Χωρίστε το με τον ίδιο τρόπο σε 4 μέρη και γράψτε τα λεπτά. Δηλαδή 0 στη μία άκρη και 15, 30, 45. Ενδιάμεσα γράψτε τους αριθμούς ανά 5 (5, 10, 15, 20, 25, κ.λπ.)
- Βάλτε κόλλα στο κεντρικό κομμάτι του πιάτου και πιέστε από πάνω το πρώτο πιάτο να κολλήσει στο κέντρο με τρόπο ώστε οι σταυροί που έχετε σχεδιάσει να ενώνονται και το 0 του δεύτερου πιάτου να είναι κάτω από το 12 του πρώτου. Προσέξτε να μην κολλήσει το έξω κομμάτι, εκεί που είναι ζωγραφισμένοι οι αριθμοί.
- Κόψτε δύο δείκτες (ένα μικρό και ένα μεγαλύτερο, όπως βλέπετε στην εικόνα) από διαφορετικό χρώμα χαρτόνι. Γράψτε στον μικρό: «ώρα» και στον μεγάλο «λεπτά». Κάνετε μία τρυπούλα στο κέντρο των πιάτων και στερεώστε τους δείκτες με το διπλόκαρφο.
- Τώρα αφού μάθετε τα παιδιά σας πώς να λένε την ώρα, γυρίζετε τους δείκτες και τα ρωτάτε να σας πουν τί ώρα είναι. Την ώρα θα την βλέπουν στο επάνω πιάτο ενώ θα πρέπει να κοιτάνε το κάτω μέρος από όπου είναι ο μεγάλος δείκτης για να βρούνε τα λεπτά.
Καλή διασκέδαση από τη Ρομποτεχνία!
Πηγές:
- Παράθυρο στην εκπαίδευση του παιδιού, εγκυκλοπαίδεια, τόμος 2, τεύχος Ιανουάριος- Φεβρουάριος 2010.
- ebooks.edu.mathimatika ST dhmotikou
- pamebolta.gr
- wiki-χρόνος
- ypologismos.gr